Board Logo

Vraagje: Lichte kappen & minder grip, wat is het verband ???
remco - 18-1-2006 at 18:43

vraag

ik snap het verband niet helemaal

lichtere kappen lichter totaalgewicht tegenover hogere( t.o.v. vorig jaar) minder grip hebbende banden
(zijn trouwens fijne banden )

kan iemand dat uitleggen

vraag twee met welke soort banden rijden we race 2

alvast bedankt:):):)


tamar - 22-1-2006 at 12:05

Quote:
Originally posted by remco
Vraag :Lichtere kappen lichter totaalgewicht tegenover hogere( t.o.v. vorig jaar) minder grip hebbende banden
(zijn trouwens fijne banden )
Ik snap het verband niet helemaal, kan iemand dat uitleggen


Hallo Remco
Het verband is niet "tegenover", maar "en en", in het kort staat er "Lichtere & Langzamer = Minder zware crashes. "
Ik dacht dat ik het redelijk goed uitgelegd had in het introductie stukje bij het Technisch reglement Gr C, maar goed...hier nog even wat extra uitleg:

De Group C is bedoelt als een laagdrempelige, low tech klasse. Zo veel mogenlijk standaard onderdelen en zo weinig mogelijke modificaties aan de kappen. Met de aanpassingen in het 2006 reglement willen we de "overlevings kansen van een Group C bij een eventuele crash te verhogen.

Bij een crash bepaald de hoeveelheid kracht/energie die een slotcar heeft als hij het slot verlaat de uiteindelijke belasting van de kap als deze tegen de boarding komt. Deze kracht/energie word bepaalt door het gewicht (c.q. massa) en snelheid waarmee de slotcar het slot verlaat. Dus hoe lichter en langzamer de wagen is, des te minder zwaar de belasting van de kap bij een klap.


Banden
Polyutheraan banden hebben vooral zijdelings minder grip, daardoor gaan ze eerder dwars. Om er niet uit te vliegen zullen de racers dus een lagere bochtensnelheid moeten aanhouden. Maak je alsnog een fout dan is ook de manier waarop de wagens uit het slot komen anders.
Op spons banden gaan de wagens meestal meestal midden in de bocht eruit en dan ook nog eens rechtdoor, het enige dat de wagen dan nog afremt is de sleper. Op de nieuwe banden glijden de wagens zijdelings uit het slot wat veel meer afremt.

Minimum Gewicht (Totaal & Body)
In het oude (2005) reglement was in principe alleen het Stalen Plafit Exel chassis toegestaan en werd het minimum gewicht bepaald door het chassis gewicht (150gr & 5gr gewichtsplaat) met de standaard (stalen) bodymounts (20gr) in combinatie met de zwaarste kap (Tamiya Porsche 962C, 38gr).

Met de lagere grip van de Polyutheraan banden is de extra gewichtplaat onder de vooras niet meer nodig. Het totaal gewicht kon dus minimaal met 5gr verlaagd worden.

De zware kap beugels (die er bij sponsbanden voor zorgen dat de kap niet gaat kantelen) zijn met de Poly banden minder van belang geworden. Ook hier zou het gewicht omlaag kunnen.
Omdat we altijd proberen om de overgang van het oude reglement naar het nieuwe zo soepel mogenlijk te laten verlopen hebben we gekenen naar wat de kleinste aanpassing zou zijn om gewicht te besparen.
Met het vervangen van de "stalen" bodymount plates door de oude "aluminium" plates kon er bij alle bodies in ieder geval 5gr gewonnen worden.

Ik hoop dat het verband nu wel duidelijk is


Quote:
Originally posted by remco ..vraag twee met welke soort banden rijden we race 2?
alvast bedankt:):):)


Als je met race 2 bedoeld de 2e race in Leeuwarden (GrC) dan is het antwoord : Dezelfde banden als in race 1! En dan bedoel ik ook hetzelfde setje!
Als je met race 2 bedoeld de 2e ronde in Scheveningen (LMP/GTS) dan is het antwoord: Spons!


remco - 22-1-2006 at 20:52

even terugkomend op de banden voor race twee scheveningen dus
jij schrijft in je intro voor het komende jaar het volgende:

"Carrera circuits voor de Ortman/Wiesel banden en Houten banen voor de Endurances op Spons."

nou zou ik toch zeggen scheveningen carrera baan ,en het is geen endurens

is toch niet helemaal duideljk

ik persoonlijk ben absoluut voor spons in scheveningen na de goed verlopen race van het afgelopen seizoen.


slotmad - 23-1-2006 at 09:44

Goed punt. Wat Tamar schrijft zijn algemene hoofdlijnen. Naast het soort track (kunstof Carrera/ hout) worden er nog andere zaken meegenomen om te bepalen welk soort race (en bij behorende banden) op een baan wordt gereden. Afgewogen wordt bijvoorbeeld in hoeverre de auto's heel zullen blijven (met name bij Group C). Baanlay-out (snelheden), gripomstandigheden (wel of niet poetsen c.q. sponsresten verwijderen), boarding e.d. hebben daar mee te maken. Moers is bijvoorbeeld een carrera baan waar geen achtergelaten sponsresten op aanwezig zijn (wordt er afgepoetst) en waar poly banden direct veel grip zullen opleveren. Scheveningen en Leeuwarden zijn beiden (ongepoetste) Carrera banen met
veel grip en spons/smeermiddelen resten. In Leeuwarden worden veel clubraces op Ortman gereden. In Scheveningen is dit weer niet geval.


50 plus - 23-1-2006 at 12:23

Je kan zeggen wat je wil,maar Tamar zorgt er wel voor dat het nooit saai word:car:.

Verschillende classes,verschillende banen,verschillende banden en als klap op de vuurpijl misschien ook nog andere motoren:cool::holy.

Zo zou het in 2006 best eens spannend kunnen worden!!!;).


Zo jongens jullie hebben weer genoeg stof om over te praten:D.


Groetjes Peter.