Hoi,
Ik weet niet of er al een tread is over een nieuwe klasse vandaar dat ik er maar 1 toevoeg. Hopenlijk vinden jullie dat niet vervelend. Als rookie in
alle opzichten schrik ik behoorlijk van het niveau van tunen. Dremelen, verstevigen ja zelfs carbon fibre o.i.d. wordt blijkbaar gebruikt om maar zo
snel mogelijk te zijn. Ik zie natuurlijk wel in dat je daar op een gegeven moment wel naar toe groeit maar dat groeien dat zal geleidelijkerwijs
moeten gaan. Ik denk dat veel 'prospecs' voor het racen en de club in A'dam verloren gaan vanwege het hoge technische gehalte. de
drempel is behoorlijk hoog. Persoonlijk zou ik veel liever heel simpel beginnen met het leren hoe een auto sneller te maken. Rudimentair gezegd begin
je eigenlijk al resultaat te krijgen met het schuren van de bandjes. Ik denk dan ook dat het goed zou zijn om een echte beginnersklasse te hebben waar
de rookies het vak kunnen leren onder begeleiding van de ervaren coureurs. Ik denk hierbij aan een klasse met een standaard kap waar helemaal niets
mee mag en een volkomen vrije keuze van het chassis. Op deze wijze zou je als rookie eerst gewoon een een 'out of the box' auto kunnen
tunen, daarna er eens een simpel chassis onder zetten (bijvoorbeeld Carrera racechassis met swingarm), daarna eens een White Point etc etc. En
gaandeweg verbeteringen zien qua wegligging en snelheid. Immers je begint ook niet meteen in de formule 1 maar in bijvoorbeeld een kart. Als je deze
analogie goed beschouwd dan kom je op dit moment als rookie wel meteen in de formule 1 (als Minardi) en kom je nooit een steek verder omdat je de
basis van het tunen niet snapt. Ik bedoel het is wel leuk om direct met een duur Plafit chassis te rijden maar ik wil eerst weten waarom dat chassis
dan zo snel is, en dat leer je alleen zoals zojuist door mij beschreven. De keuze voor de kap kan simpel zijn, het gaat niet om een mooie exclusieve
auto maar om het opbouwen van kennis. Ik denk persoonlijk als kap aan een porsche carrera c6 of zo. Is makkelijk aan te komen (Carrera brengt
binnenkort ook weer zogenaamde 'rohkarossen' uit). en de kleur en de decals doen er dan niet echt toe. Enige beperking voor de kap is dan
dat ie minimaal hetzelfde moet wegen als een gelijke produktiekap.
Kortom, volgens mij is er behoefte aan een KISS (keep it simple stupid) klasse met standaardkap om het vak te leren en zodoende de broodnodige
inzichten op te doen voor het uiteindelijk bouwen van een LMS wagen.
Wat vinden jullie?
groetjes,
Henk
Ze zijn er al volop mee bezig om een instap klasse in elkaar te zetten voor nieuwkomers in de LMS
Greetz Gert
Hallo Henk
Posts van nieuwe leden zijn altijd welkom, al is het maar om de "ervaren" slotters er weer eens aan te herinneren hoe hun wereld er door de ogen van
een rookie uitziet.
Wat betrefd je "KISS" klasse, zoals Gert al melde zijn we daar mee bezig.
Basis van de klasse zullen inderdaad een "standaard" carroserie en een "out of the box chassis zijn.
Ook wij willen graag een klasse waarin Rookies de fijne kneepjes kunnen afkijken van de ervaren slotters.
Om dat te bewerkstelligen moet de klasse dus niet alleen voor beide groepen haalbaar zijn maar ook voor beiden aantrekkelijk zijn
Belangrijk is ook dat allen hetzelfde materiaal gebruiken en dat die materialen ook onderling gelijkwaardig zijn.
Naar mijn mening is dan een Carrera of Whitepoint chassis niet de beste optie.
Hoi Henk,
welkom op deze site.
ik ga met Tamar mee dat een Whitepoint of Carrera chassis niet een eerste keus zou zijn.
Bedenk je heel goed dat een enorm voordeel van een Plafit chassis is dat het bestaat uit veel schroefjes.
Daardoor kan je veel uitproberen, zien wat het resultaat is, en heel belangrijk, je kan het weer terug sleutelen.
Daarnaast kan een ervaren slotter je snel wat tips geven.
Schrik je van de vele schroefjes, dan zou je ook kunnen overwegen om eerst eens een tijdje 1:32 te gaan rijden.
Ook daarin is een landelijk wedstrijdcircuit.
Kwa rijden is dat de beste leerschool, en je kan een zo uit de box auto nemen.
Elke verandering (bv. banden schuren) merk je veel directer dan bij 1:24 op spons banden auto.
Het met carbon verstevigen van de kap is niet nodig bij 1:32 omdat de klappen veel minder hard zijn.
En die verstevigingen zijn niet in eerste plaats om sneller te gaan, maar om te zorgen dat alles langer heel blijft.
Schroom niet om vragen te stellen,
succes,
Robert
Ik ben het met Robert eens (he dat is vreemd!),
maar als je toch een 1:24 chassis koopt ben je beter af met een exemplaar wat ook voor de verdere toekomst - je rijvaardigheden zullen toch toenemen
naarmate je langer rijd - ook mogelijkheden bied.
Rob
Ps Henk je bent van harte welkom wanneer Hotslot Noord de deuren opend in 2006 ( volg de discussies). Hoewel een 1:24 baan zijn we van plan om ook
1:32 te promoten
Quote: |
ik zou voor die 1/24 instapklasse een een gewone plafit inline kiezen zonder vering want white point is leuk om mee te rijde eens je het goed
afgesteld hebt maar eer je het goed krijgt ben je een lang tijdje zoet als het niet goed afgesteld is van rijhoogte enz is het echt een ramp om mee te
rijden en ik spreek uit ondervinding want heb een jaartje white point races in belgië gereden en bij de plafit inline kan je gewoon met schroefjes de
rijhoogte regelen en voor de rest is er niet veel moelijks aan
groeten kristof
Beste Kristof,
Je stelt voor om "een gewone Plafit inline chasis" te nemen. Waarom inline? Omdat het in 1:32 gewoon is en je daaraan gewend bent?
Ook in Duitsland of bepaalde clubs in Nederland zie ik raceklassen met inline chassis. Wie kan me eens duidelijk maken waarom de inliner nou zo handig
is? Ik zie voor de sidewinder de meeste voordelen: de meeste keus in tandwielverhoudingen, motor op het laagste punt, "soepele" energieoverdracht
van de motor naar de wielen. Het enige nadeel is dat je ruimte moet maken in de kap voor het tandwiel bij "lage" auto's als LMP's e.d. Bij
relatief hoge auto's als Group C, GT, GTS e.d. heb je dit probleem al niet.
Aan allen,
Hartelijk dank voor de reacties, ik vinft het bijzonder fijn om te lezen dat jullie mij een grote som lesgeld willen besparen neemt niet weg dat ik
graag zelf wil ondervinden welke lessen dan geleerd moeten worden. Zal dan op de thuisbaan gaan plaatsvinden. En die ervaringen ga ik natuurlijk bij
jullie tegen het licht houden. Ik zie de door jullie voorgestelde klasse wel zitten zeker het idee dat je dan als beginner kunt doorstromen naar de
lms-klasse. Was van plan binnenkort langs te komen in A'dam. Ik heb ooit een adres gehad maar weet dat niet meer te vinden. Kan een van jullie me
dat doen toekomen? En ik zou graag weten of er a.s. maandag gereden wordt met klassiekers en eventueel de maandag erop (27/12). Heb een baan met
"verrassingen" dus kan ik niet met zekerheid zeggen dat ik a.s. maandag al kan komen om eens over het e.e.a. te praten.
Bedankt,
Henk
En die groep C klasse: heeft iemand een link naar een site met veel voorbeelden, kan ik al een pre selectie doen
Hallo Henk
a.s maandag zijn de oldtimers vanaf 20:00 uur aanwezig op het Victorieplein 25 kelder in Amsterdam. mail me ff als je komt dan ben ik er ook vanaf een
uur of 21:30
i.v.m Gr C, we zullen er in de komende weken de gegevens per auto aan de database toevoegen.
ER staan al een paar voorbeelden in het Group C forum
groetjes
Tamar