Board Logo

first time endurance experience
slotmad - 13-12-2004 at 11:43

Na een invalbeurt bij RFH op het EPC in Lemans (als rijder) heb ik bij DVR tijdens de 9 uren van Leeuwarden mijn vuurdoop gehad. En wat voor een.
Er zijn kennelijk toch "enkele" verschillen bij de voorbereidingen van een sprintrace en endurancerace auto.
Zo bleek na enkele ronden al, dat je de wielen echt "vast" moet draaien. Marcel gaf me al informatie dat de auto wat grip te kort kwam. Breng dan maar binnen, zetten we er andere banden op. Echter het binnenbrengen hebben wij op onze geheel eigen wijze gedaan. De auto kwam, bij het opkomen van het rechte eind, in een vloeiende beweging tot stilstand. Gelijktijdig rolden de achterwielen links en rechts van de as en zakte de auto aan de achterzijde op de baan. Prachtig, hilariteit alom. De wedstrijdleiding greep in om de stroom van de baan te gooien om this moment of glory te kunnen vereeuwigen. Echter de camera van Tamar wilde niet. Jammer voor ons nageslacht. Leerpunt 1; hoe vast is vast.
Met de nieuwe banden ging het direct goed en werden de beste rondentijden op de baan gedraaid. Sportief gaf de wedstrijdleiding commentaar, "dat de nazeten van Philip de Vries toch in de geest van P een snelle auto hadden gebouwd". De inhaalrace was begonnen.
De technische leiding zag een snelle auto met wat vuurwerk van onder het chassis zijn rondjes maken en ging aangeven dat de auto wellicht wat laag was. Bij mijn weten en overtuiging niet, maar goed. Er werd op zeker moment geïnspecteerd en geconstateerd dat de auto achter te laag stond. Kregen we een penalty voor en moesten we alsnog de pits in. Leermoment 2 "hoe laag is laag".
Wat verder op in de race werden we na een race accident geschept door een Toy, waarna we over de boarding op de grond terecht kwamen. Leer moment voor MRCL: "hogere boarding of vangnet". Auto was daarna toch wel krom of zo iets. Snel gestopt en aan de lage zijde een stukje plastik ertussen gedaan. Nog steeds niet goed. Met Nick overlegd wat er allemaal mis kan zijn, wat je moet voorbereiden en hoe we zaken gaan uitvoeren. Top en nogmaals bedankt dat je me bij "This narrow moment" zo goed hebt geholpen. Leermoment 3: bereid mogelijke problemen en te ondernemen reparaties voor.
On the track again, inmiddels terug gezakt naar 5, de nachtsessie in. Verder geen main problems meer gehad, redelijke speed, konden niet meer inlopen.
Day 2 Robbert Baas erbij en de beuk erin. Top gereden, auto top en zelfs even op plaats 2 op de baan. Echter het noodlot sloeg weer toe, maar nu bij de voorwielen. Je raad het al, er liep er een af maar nu bij Robbert voor hem binnen hand bereik. Hoe krijgen we de auto nu zo snel mogelijk naar de pits? Mensen langs de baan in de weg, positie op het spel, dan maar half naast of over de baan. Consternatie alom. Na wat excuses over de onbehouwen actie weer "on the track again". Leermoment 4: "controleer alle schroeven" en oefen op het aangooien van auto's die niet meer zelfstandig naar de pist kunnen rijden.
Een ander leermoment (5) is dat het zeer onhandig is om banden te wisselen en gewisselde banden na enkele ronden weer terug te wisselen. De juiste diameter banden voorbereiden dus.


Arbee - 13-12-2004 at 14:49

Extra opmerking erbij:
Phillip zijn geest was wel over de auto gegaan, maar de bouw ervan kwam geheel op het conto van Henry.
Conclusie:
zeer snelle auto
Rijeigenschappen kunnen wedijveren met de beste auto's van Phillip.
Zeker een belofte voor de toekomst.

Kadotip voor onder de kerstboom:
goede set schroevendraaiers!

Robert