Board Logo

Schuivende voorwielen over de vooras!
willem - 19-1-2004 at 09:11

Aan alle deelnemers van het LMS championship

Er is een ontwikkeling gaande met name binnen Hotslot (Amsterdam) waarbij de VOORWIELEN zo'n 8 mm heen en weer kunnen schuiven.
Dit heeft een bewezen voordeel bij het insturen van bochten.
Ook de betrouwbaarheid in de bochten neemt significant toe.

Gevolg is wel dat de wielen behoorlijk BUITEN de wielkasten kunnen steken!!
In het regelement staat DUIDELIJK dat de wielen van bovenaf gezien NIET zichtbaar mogen zijn. Tijdens de keuring echter worden de wielen gewoon naar binnen gedrukt en lijkt alles in orde.

Open voor reactie

:gun::gun::gun::upset::puke::puke:


Gert - 19-1-2004 at 09:13

Ik vraag me af of deze vinding wel gepermiteerd is :laugh::laugh::laugh:


Greetz Gert Die het wel goed vind :o


willem - 19-1-2004 at 09:16

ik ben het er dus ook absoluut niet mee eens maar ja wie ben ik!!:cool::cool::cool::puke::puke:


Rob de Wit - 19-1-2004 at 12:08

Willem,

Vind dat je gelijk hebt
Straks krijgen wel allerlei konstruktie die wel tijdens de keuring akkoord zijn maar niet tijdens het rijden.

Maximale breedte is maximale breedte dus ook tijden het rijden

Een vrind :cool:


Rob de Wit - 19-1-2004 at 12:09

tjakaa

Promotie
geen nutcleaner anymore

the sigar:laugh::laugh::laugh:


Gert - 19-1-2004 at 13:05

Ik denk dat ik maar eens in de TC zal plaats nemen, ik heb ervaringen met het afkeuren van illegale bolides :laugh::laugh::laugh:



Greetz Gert: Die de funtie Technical director wel ziet zitten.

P.S. Tamar wat betaald dat eigenlijk :laugh::laugh::laugh:


Rob de Wit - 19-1-2004 at 14:23

Mooie TC

Gert en "Samsom" Willem

Gert heb jij niet eens wat gehad met :
Willem - TC - Calibra? in het verre verleden

Just stalking :laugh::laugh::laugh::laugh:


depits - 19-1-2004 at 15:09

de creativiteit is weer hoog tij aan het vieren, he :-)

stel het volgende voor :
maak een asje, dat in de bocht door uitvliegende kracht uitsteekt. Een voorbijganger wordt op die wijze gehinderd, waardoor hij uit de baan gewipt ....

Tijdens de keuring, schuif je het asje gewoon naar binnen, waardoor de breedte van de auto binnen de "reglemen(tering)en" blijft. :):D:P:o:bounc::laugh::cool::puke::cool:

jaaaaa, dat geeft perspectief voor de toekomst ... :laugh::P:D:(:cool::puke:


Gert - 19-1-2004 at 15:16

Maar ja dat is nu al zo lang geleden,
ik moet het Willem eens vegeven:P.


Dus Willem het is je bij deze vergeven :laugh::laugh:

Greetz Gert: die vandaag vergevings gezind is

PS Tamar jij hebt nog iets van mij met een rode vlek er op :laugh::laugh::laugh::laugh:


ramtech - 19-1-2004 at 15:21

hee wil kunnen we hier niet een vast toppicje voor aanmaken met als titel met de billen bloot:D:D


Gert - 19-1-2004 at 16:15

Dan gaan we die van jou veel zien :laugh::laugh::laugh::laugh:


Greetz Gert : zweepje er bij :laugh::laugh:


Arbee - 19-1-2004 at 21:09

He Gert leuk dat je erbij bent in Moers.
Zijn er nog goede docuus geweest op Nat Geocraphic? Een leuk bandje is altijd welkom.
Ik zie het helemaal zitten als jij inde TC gaat, op 1 voorwaarde.
Namelijk dan moet je wel in het vloeiend Belgiesch iemand afkeuren, want dat komt veel minder hard aan als in het Hollands.:D:D:D:D:D (zong Het Goede Doel dat al niet?)

Groetjes van Robert.

:) tuut tuut


Gert - 19-1-2004 at 21:41

Van dat éne zware sjekkie, dat je mocht rollen in Leeuwarden:P:laugh::laugh::laugh:


Greetz Gert: Die nog een pakske zal meebrengen naar Moers


Arbee - 19-1-2004 at 21:44

dat ene sjekkie, met Phillip weet je nooit wat er in dat sjekkie allemaal zit.

:D:D:D:D


;) ;)


;) ;)

Tuut tuut

Robert


50 plus - 19-1-2004 at 23:19

Beste Slotracers,

Ik wil dat jullie geen verkeerde indruk krijgen over de LMS serie,want dit verhaal is helemaal uit zijn verband gerukt door iemand die niet eens in de LMS serie meerijd :mad:.
Wat is er namelijk aan de hand er zijn mensen die hun vooras een beetje speling geven door aan de binnenkant een ringetje weg te halen,maar dit is beslist niet verboden en de maximale asbreedte wordt niet overschreden en bij de keuring worden de wielen voor het meten eerst naar BUITEN geschoven(dus die 8mm is pure onzin)!!!:gun:.

Groetjes Peter.

ps: En dit is een overzicht van de baan in Moers:).


willem - 20-1-2004 at 07:58

Valt me een beetje tegen van je 50 plus!
"Iemand die niet eens meerijd in de LMS"
Ik reed al in de LMS toen jij nog niet eens van het bestaan wist maar dat terzijde.

Om terug te komen waar het werkelijk om gaat: Axial movement of the front rims
Waar het omgaat beste Peter (Lees de eerste post) is dat de voorwielen onder geen enkele omstandigheid buiten de wielkasten mogen komen. De maximale breedte heeft hier niets mee te maken!!

Maarja, iemand die jarenlange ervaring heeft maar niet meerijdt kan dit natuurlijk NOOIT begrijpen Peter!

I wish you luck (Quote: Clint Eastwood > Magnum Force)


Arbee - 20-1-2004 at 09:00

Hoi Willem, duidelijk dat je weer terug bent. Maar evengoed Welcom Back.

Maar eventjes een paar fabels weghalen.
En dit komt van iemand die: nu meerijdt in het LMS en vaak voorin is te vinden, en met speling in de vooras rijdt.
Dus daar gaan we:
1 de speling is minder dan de gesugereerde 8mm!

2 het is absoluut niet bewezen dat het buitenste voorwiel ook echt naar buiten gaat tijdens het maken van een bocht. Je vergeet namelijk de weerstand van de baan. Zelfs bij kogelharde voorbanden zorgt dat ervoor dat juist het binnenstewiel eerder naar buiten (de kap) gaat.

3 mijn Modena mag dan misschien mooi laag zijn (wat bij nameting door Tamar nog behoorlijk meeviel of tegen viel) maar daardoor is het onmogelijk om mijn vooras meer dan 1,5 mm speling te geven. Loopt anders aan! Resultaat? zoals je zelf hebt kunnen ervaren Willem, de rode Modena rijdt zeer hard.

Dus: doe niet net alsof de snelheid daar vandaan komt.
En voor 2004 zal de speling best wel weer in het reglement worden opgenomen onder punt 5 subgroep 2851, hoofdgroep a regel 274 afdeling g-539 ondervermelding van: speling vooras.

En als die extra regel in het reglement niet wordt opgenomen, dan rijdt volgend seizoen toch iedereen zo. Is het weer gelijk. De koffer staat nog steeds heel vaak wijd open.
:D:D:D:D

Succes allemaal,

Robert.

:) Tuut tuut


willem - 20-1-2004 at 09:18

Hee Robert,

Yes i't's good to be back on the track and on the forum as well!

Om even terug te komen op jouw statement m.b.t. het binnenste en / of buitenste wiel. Jouw analyse valt me een beetje tegen en is ook niet correct mijns inziens.

Elke slotrace auto die een bocht instuurt wordt per definitie door de sleper naar binnen getrokken. De auto zelf wil in principe altijd rechtdoor.
Juist omdat de voorwielen WEL grip hebben zoals je zelf aangeeft zal het buitenste wiel altijd zover naar buiten lopen als kan (Het chassis wordt namelijk naar binnen getrokken door de sleper).
Hierdoor ben je dus in de bocht precies die milimeters breder waardoor de auto significant minder kans maakt om te kantelen.
Ga jij mij vertellen dat dat niets uitmaakt!!:gun::gun::gun:
Trouwens het gaat met name over het aangezicht. JIJ FIETS TOCH OOK NIET MEER OP EEN FIETS MET ZIJ-WIELTJES OF WIL JE NU AL TEGEN PELLE RACEN?:):)

Graag onderbouwde reacties!


Arbee - 20-1-2004 at 09:30

Zijwieltjes zijn extra wielen.
Juist jij Willem weet dat elk extra wiel meer weerstand oplevert, meer weerstand is langzamervooruit gaan, dus minder snel.
Zou zijwieltjes beduidend sneller zijn, dan zou elke rijden in de Tour de Frace MET zijwieltjes rijden.
Maar ja zoals ik al sugereerde net als in de Tour de France een (snellere) ligfiets volgens het reglement niet mag, zal dit vast wel weer verboden worden.

Dan wat jij zegt over het rechtdoor willen van een slotrace auto klopt. Maar door de grip op de baan, zal een driftende auto die hele losse voorwielen heeft, de zijdelinges drift er voor zorgen dat je binnenste voorwiel naar de binnenkant van de bocht zal uitsteken.
Maar mocht de auto heel mooi "railsen", dus strak door de bocht gaan dan is er een kans dat het wiel noor buiten gaat uitsteken.
Maar ook hier een kantekening:
heb je een bocht naar links, dan wil je dat juist bij het ingaan van de bocht het rechter wiel uitsteekt, maar die gaat pas nadat je de bocht bent ingegaan uitsteken. Eigenlijk te LAAT! Als de bocht begint zit je juist op het meest gevaarlijke punt.
En als er dan nog voor die bocht een bocht was die contra ging, dat zit je dus dubben fout. Het wiel steekt dan extra de "verkeerde"kant uit.
Het is en blijft een passief systeem en niet een actief systeem. Dus Willem wil je echt voordeel hiervan hebben dan zal je een actief systeem moeten verzinnen. Hoe doen we dat?????

Robert.

Mooi of niet mooi?
Ziet de nieuwe voorvluegel van Williams er nu echt mooi uit? Nou volgens mij niet!
Net een mooie vrouw met de borsten van Lolo Ferrari (zonde dat ze die mooie naam zo misbruikte)
Maar als het echt sneller gaat, dan rijdt voor het eind vaan F1 seizoen 2004 het hele veld ermee.
Dus


willem - 20-1-2004 at 09:42

Zoals enkele van jullie misschien zullen begrijpen rijdt een slotraceauto op een volstrekt onnatuurlijk manier door een bocht. Daar waar een 1 op 1 auto instuurt is dat een min of meer geleidelijke manier van het belasten van de auto, iets specifieker, het opbouwen van het door het asfalt gegenereerde centripitale kracht op met name de buitenste banden.

Hier is bij een slotrace auto totaal geen sprake van. De auto stuurt namelijk in 1 keer in (sleper trekt auto naar binnen). Op dat moment staat het buitenste wiel al naar buiten omdat chassis reeds in de bocht zit om zo maar te zeggen.
Een driftende auto had je over?? Over de achterwielen ja maar niet over de voorwielen. Denk eens na....wat is er het eerste bij de bocht??? Goed geantwoordt....de sleper....wat neemt de sleper mee?? weer goed geantwoordt.....het chassis......welk wiel staat er dus naar buiten bij het allereerste stukje van de bocht??.......Ik weet het, het is moeilijk toegeven maar WEER goed genatwoordt.....het buitenste wiel....

Cheers


Arbee - 20-1-2004 at 09:49

Willem laat nou toch eens de gedachten los dat daar de snelheid inzit.

Ik ga heel ver in je verhaal mee, en toch denk ik dat als een slotrace auto echt gaat driften, dan gaat het binnenste wiel naar buiten. Juist omdat de sleper VOOR de vooras zit. Dus op het moment dat je gaat driften ben ik extra in het nadeel.

Maar de eerste LMS race die ik met Phillip reed had hij het klapper chassis ontdekt. Ging snel.

race 2 iedereen het klapper chassis, DVR reed toen met een vast Chassis, echt alles vast: ging snel.

Dat zal nu ook wel zijn.

Zie je in Moers, bij Sideway?????

Robert.


willem - 20-1-2004 at 10:20

T'jammer dat je denkt dat ik mij zorgen maak over de snelheid. Dat interesseert mij werkelijk helemaal niets. In het klepper chassis, wie heeft die naam in godsnaam bedacht, heb ik nooit gelooft maar ja het placebo effect bij de gemiddelde sukkel blijkt toch altijd goed te werken.
Het enige waar het mij omgaat is de analyse en daarbij verschillen wij structureel van mening. Ook daar is niets mis mee.
Een reglement is er echter voor om nageleefd te worden. Als iedereen met zijwieltjes wil rijden is fine with me zolang iedereen maar weet dat dit gebeurt. Het al eerder genoemde placebo effect doet de rest.

Dus mensen: Als je het eens bent met mijn analyse dan zorg je voor zijwieltjes. Ben je het er niet mee eens dan bouw je dat niet.
Nogmaals het gaat er niet om of er voordeel mee behaalt wordt. Het gaat erom dat het dus toegestaan is, zelfs als je van bovenaf gezien de helft van het loopvlak van het voorwiel kan zien...... DE ZIJWIELTJES DUS!

Persoonlijk zou ik nooit gestigmatiseerd willen worden als een slotracer die nog steeds ZIJWIELTJES nodig heeft.

Cheers


Arbee - 20-1-2004 at 10:25

Iedereen die in het LMS circus mee rijdt heeft dit idee allang gezien, dus als ze erin geloven al gemaakt.

Dus wie weet.
En zoals jij al jaren zegt: als je er zelf in gelooft, dan werkt het ook!

Bij de meeste slotcars is de bocht snelheid zo hoog, dat ik die zijwieltjes scht niet zie :D:D:D:D
Of zijn mijn ogen zo slecht????:o:o

Maakt mij niet uit, als het maar lekker rijdt.

:):):) Tuut Tuut

Roebrt.


Gert - 20-1-2004 at 11:05

vraagt zich af waar de theorie blijft van de wrijving als je de voorbanden lijmt.
Want het was toch zo dat we die lijm er op smeren om de wrijving te verminderen.
Dus ook geen grip op je voorbanden.


ohh btw ik race nog niet zo lang en heb er geen verstand van


Greetz Gert: Die het tof vind om die lange terug te zien aan de baan, mochten de geruchten waar zijn :D:D


JustMe - 20-1-2004 at 13:14

ten eerste steun ik de theorie van Willem dat de wielen ten alle tijden naar buiten gaan, ik heb eens gewoon een chassis gepakt en zonder kap bekeken wat er gebeurt als ik het chassis door de bocht duw met de hand. Hier gaan de voorwielen naar buiten, ook bij driften.

Maar zoals Robert al :puke: is dit een idee wat al geruime tijd bekent is en heeft dus iedereen de keus om ermee te doen wat ze willen.

Echter vanaf volgend jaar zal de vooras gemeten ingedrukt en uitgetrokken waar bij het verschil tussen in en uit niet meer dan 1mm mag zijn, anders krijg je natuurlijk starre assen waar bijna geen spacers op zitten.

Nog wat licht in de duisternis: Na intensief testen van Tamar en mijzelf is gebleken dat wanneer de voorwielen erg veel speling hebben (hoogstens 5mm, 8 is overdreven) de auto wat makkelijker zal gaan glijden, echter wanneer de wielen zo min mogelijk speling hebben spoort de auto meer, dus weinig glijden en relatief makkelijker rechtdoor, de meeste mensen zoeken hiertussen gewoon een compromis.

Ikzelf heb altijd maar één wiel onafhankelijk zodat je simpelweg met het los en vastdraaien van het vaste wiel kan regelen hoeveel speling die heeft.


Dus voor jouw Willem, nog één race waar je in het nadeel bent maar vanaf het begin van het volgend seizoen is dit omschreven in het reglement en wordt er streng op gekeurd.


willem - 20-1-2004 at 13:40

Hoera, ik heb een medestander en niet de minste!!!!:):)

Advies aan 50 plus: Vlak NOOIT maar dan ook NOOIT een uitgerangeerde slotracer uit!!

Even serieus: Zoals Nick al aangeeft levert MEER speling een glijerige auto op. Aangezien 9 van de 10 auto's juist problemen heeft met rechtdoor gedrag zullen de meesten zoveel mogelijk speling willen creeren op de vooras! Oftewel:
IN DE FINALE RACE WORDT DIT DUS DOOR ONZE UITERST INTEGERE EN CONSEQUENTE TC GEWOON TOEGESTAAN!

Heren, doe er Uw voordeel mee!!:gun::gun::puke::puke:


Sideways - 21-1-2004 at 18:18

Nou, die vooras die stak dus te veel uit in de bocht.............enne toen.........knal....:upset:
Ik dacht van uuuuuu lekker uitsteeku en u dat gaat ie lekker hoor.
Nou ben snel aan het werk gegaan en effe wat in elkaar gezet.


Gert - 21-1-2004 at 18:43

is dat niet te heavye zakken we nu niet door de nieuwe baan van SP frankie:laugh::laugh:



Greetz Gert: Die een dieplader voorhanden heeft voor het transport terug naar Da Hood:D:D


JustMe - 22-1-2004 at 09:35

ik heb gisteren nog getest op de club en heb iets heel anders geprobeerd; 1,5cm speling door gewoon wat spacers weg te halen en het resultaat was echt geweldig!!! :)

Nog steeds als je ze inknijpt zitten ze onder de kap, dus ik kom straks wel door de keuring :P:P:P

:puke:

Advies aan Willem; Vlak NOOIT maar dan ook NOOIT een gerangeerde 50 plusser uit!


willem - 22-1-2004 at 12:29

Dit bewijst alleen maar mijn theorie.....
En ik blijf erbij.....éénieder die gezien wil worden met die achterlijke ZIJWIELTJES,... be my guest.......
:puke::puke::puke::puke:
:puke::puke::puke::puke:
:puke::puke::puke:
:puke::puke::puke:


ramtech - 22-1-2004 at 20:30

het word een beetje gefrusteerd gezeur hier (als je de wereld wil verbeteren ga dan iets nuttigs doen):upset::upset:


Sideways - 22-1-2004 at 23:36

mijn foto is weg......................................?


Gert - 26-1-2004 at 22:30

Ik heb er met mijn grote kop bovenop gehangen, en dan nog met een bril op mijn kop:D
Maar moet je toch teleurstellen.
Er waren geen zijwieltjes te zien


Greetz Gert : Die het toch wel een overtrokken verhaaltje voor het slapen gaan vond:laugh::laugh::laugh::laugh:


JustMe - 27-1-2004 at 08:38

dit zielige topicje hoeft nu niet meer boven te blijven staan hoor :puke:


willem - 27-1-2004 at 08:45

Ben blij dat het geholpen heeft.........:puke::puke:


JustMe - 7-10-2004 at 09:17

vond het eigenlijk wel een prachtig topic toen ik het weer eens zat te lezen. Moeten we eigenlijk vaker doen. Daar kan de gevorderde slotracer nog eens wat van leren.

(ik rij nu met voorassen met 0,0 speling vanwege de new rules)

Ik heb in het DPM wat leuke dingetjes gezien bij de DUitsers en zij bij mij, heb een aantal dingen geprobeerd op de Toyota en de eerste vruchten van die tests zullen we in Moers zien.


Arbee - 7-10-2004 at 09:30

Nick,

Alvast gefeliciteerd in Moers met je overwinning,
De tegenstand zal zeer minimaal zijn ben ik bang, of je moet weer een half dozijn auto’s bouwen voor de andere rijders.

Het is toch dit weekend?

Veel plezier allemaal, in Moers.

Arbee

PS tip voor de concurrentie:
Nick is echt niet het heilige boontje van de klas, dus als je iets bedenkt dat misschien wel sneller gaat: Doe dat dan!
:):):):):):)

:D:D:D
:coke:
:cool:


JustMe - 7-10-2004 at 09:38

zou jammer zijn.

Winning or losing is all the same.

Het is maar net welk doel je stelt.

Maar Robert ik vond het een leuk topic over de voorwieltjes. Laten er als parodie nu iets over beginnen dan met de hoogte van je zwaartepunt en wat voor invloed dat heeft op het rijgedrag. :)

Nick is echt niet het heilige boontje van de klas, dus als je iets bedenkt dat misschien wel sneller gaat: Doe dat dan!
Couldn't have put it better myself!


Arbee - 7-10-2004 at 09:51

Je zou een andere topic moeten opstarten, deze is al heel lang.
Die tekening van Willem is me nog niet helemaal duidenlijk.
Maar slotracen is niets anders dan (zoals in alle race afdelingen)
hoe breng ik zoveel mogelijk het zwaartepunt naar beneden!
Dus zo zou die topic kunnen heten.

Maar bij die schuivende voorwielen hing veel meer misterie omheen.
Dus krijg je nooit zo'n lang en heftig verhaal.

Succes,
Arbee
Zal er niet bij zijn in Moers, was denk ik wel duidenlijk, maar ben lekker muziek aan het maken, en :coke:
en

;) ;)


;) ;)

en :D

:D:D


slotmad - 7-10-2004 at 15:20

Hoi Robbert,

Moers is niet dit weekend maar zondag 24 oktober met een sprintwedstrijd
Doe je nog mee?