One with an external box and a blast relay and two with the darlington transistor (mj11015) in the controller handle
Deze is leuk!
As you can see the risistors used in the bridge all differ from value decreasing from the first pad to the last in the range from 50 ohm to 10 ohm.
The risistors are NOT soldered allowing the user to change the risistors or make an easy plugin which sticks directly on to the board.
All the parts used are standard available in every electronic shop. No fancy stuff was used.
The wiperboard can be bought there as well.
If you have any questions don't hesitate to reply.
Cheers
This what you need to build your own:
Parma part no: 258. This basically the lexan body, the frame, brake and fullpower terminals, trigger and trigger-pin, spring, bolts and nuts.
$ 35,-
Then you need:
1 x 100 ohm potmeter: € 1,50
1 x 2200 (2k2) ohm potmeter: € 1,50
1 x 50 ohmtrimpot: € 1,00
1 x 10 ohm wirewound brakepot: € 3,60
1 x mj 11015 darlington transistor: € 5,00
Transistor mountingkit: € 2,50
20 risistors (metalfilm): approx € 5,00
Wiperboard: € 5,00
3 control knobs (6 mm): Between € 1,00 and € 4,00 per knob depending on your liking
Totalcosts: approx € 60,-
Optional
Silicon cables (1 meter, yellow, black and red) and banana plugs: approx € 15,00
2 x risistor bridges (to plug in each single resistor without soldering): € 4,00
Test sunday 05-06-2005.
Saterday evening, being at Willem's controller studio in the livingroom, drinking beer to cool down (cause of the heat of the soldering irons) we
ended two projects of the same kind controller.
Willem ended building...I quess.....his fourth controller with a setup he tested before with great results.
I was nearly at the end of building my first controller.
Left his house at 2.30 in the morning came home and first thing I wanted to do was.......having a look at my first beauty.
Looking ended up in 3 more hours of work to fine tune it totaly.
Sunday, Willem called me........the club is open come and test your controller!
So I went to the club and plugged my "controller device" inn.
Holy slotracing........this thing called a "progressive controller".........makes such a difference wich you would not believe in first place by
hearing the story of this controller.
You just got to feel it.......your car hangs on to your finger.........instead of waiting for the car to do what your finger told the car to do a
second ago.
My feeling compare to a differend controller.......with the same car is; the feeling you are driving a big carburated 700Hp 4 cyl.engine having the
new controller in the hand.
Controller standard wide open to give all it can give; a turbo diesel engine....you give gas ...have to wait till the engine comes in the range of
rotations where the turbo can take over from there........finaly it goes.
New controller is way's more direct and still possible to give even more, aswell no way near the end of the adjustable range....looks like somebody
put nitro in your car.
Start building and find out yourself.
Greetings,
Onno.
Front.
Back.
he Onno
Why does your controller costs € 700 en that of Willem only € 60.
You :gun:
Een vriend ; A friend
Buy Willem's controller he has even gold plated xlr plug.
Yes these custum made controllers are something........
Still your friend.
Test Monday evening at Holslot North.
Good car bad lanes.
I made a choise to drive on the slippery outher lanes of this beautiful 6 laner in Amsterdam North.
Ok......we have a controller that really hangs on to your finger and gives by feeling it directly to the car.
Honestly I had to trim the controller down......carefully through the corners.
Still I had the attack pot in the scale of 1 to 10 on 3 and the curve almost wide open on 7.....wich pushes the controller to more linear in it's
behavear.
Still I could get the car around on my believe wich was the most I could get out of the car on that lane.
Again Iám very well spoken over this controller........you can turn it on as a progressive controller wich is his base......and you can trim it
down.....so it behaves like a linear controller........and drive by feeling a turbo diesel engine car.
This is what Willem Kloppenburg wanted it to be, progressive and the possibility to trim it down and have a linear controller.
So the conclusion is; lot's of grip.....or no grip.......HEEE....what ever you have......you have control.......and you have it in your hand!
Cheers Wim, great job!
Onno......(Sideways).
Willem,
Ik ben van plan om ook zo'n ding te gaan bouwen, maar wat voor wiperboard heb jij in die regelaar met het groene koellichaam gebruikt? Zijn die zo te
koop?
Bij voorbaat dank...
Jan
Dat komt van een oude kapotte NSR regelaar. (13 staps + volgas maakt 14 stappen). Toen we er mee aan de gang gingen werd ook duidelijk waarom hij
kapot was. Een van de R bordje is volgens mij niet los te bestellen. Je kan dus ook gewoon een euro printplaatje gebruiken.
Note: Je bedoelt waarschijnlijk het frame. De regelaar heeft geen koellichaam. Alhoewel de tor natuurlijk wel op dit frame gemonteerd is en dus een
klein beetj efungeert als koellichaam.
De warmte van de tor kan echter nergens heen. Dan zou je gaten moeten boren met eventuele een klein fannetje. Is leuk natuurlijk maar totaal onnodig
als je niets meer rijdt dan een 16D.
Cheers
Thanks, ik ga es kijken of ik zo'n ding in elkaar kan bakken
Je had gelijk, ik bedoelde het frame...
(de oplossing met de tor in het frame is in ieder geval eleganter dan wat Difalco doet, daar heeft ie zijn eigen koellichaam en hangt in de
touwen...)
Het plaatje is van mijn Difalco "E"-Motion 2 Fanatic (DD232-15), die ik in onderdelen kocht en zelf heb geassembleerd. Ervaring is dat deze regelaar
minimaal 30% directer is dan een Tech2000 4-Fetter, mag ik aannemen dat jouw regelaar vergelijkbaar presteert?
Jan
Welke tor gebruikt die difalco? Hij schuurt het rypenummer er altijd af. Met die trimpotjes kun je in principe ook een vermogenscurve creeren maar dan
moet je wel precies de waardes weten van al die potjes.
Cheers
Geen idee welk type... inderdaad, is weggekrast
Die trimpotjes zijn best wel prettig trouwens, andere baan->andere curve en
maar
Ook heeft Difalco iets slims met de button op de wiperarm gedaan, die ligt los en wordt op zijn plek gehouden door het draadje wat de transistor
aanstuurt... altijd goed contact dus
Jan (die er hard aan denkt zelf een wiperboardje te ontwerpen en bouwen.)
Die wiper button van parma en difalco vindt ik veel te groot en het feit dat ze die wiper los maken ten opzichte van de wiperarm betekent in feite dat
ze het beweginsvlak van de wiperarm en het vlak waar het board zich in bevindt niet opelkaar kunnen afstellen. Een compleet spelingsloze
kogelgelagerde trigger is dan natuurlijk wel een vereiste maar ook dit is voor de meeste regelaarbouwers een groot probleem.
Hoe groter de wiperbutton hoe meer wrijving. Goed contact is nodig maar er loopt nauwelijks stroom dus een minimaal contact oppervlak is nodig. Ik
houd de volgende stelregel aan. De breedte van de wiper button moet net iets groter zijn dan de breedte van 1 padje op je board.
Cheers
Dat ben ik dus niet helemaal met je eens, als je de parma weerstandsregelaars even buiten beschouwing laat (want het correct monteren van de barrel is
inderdaad geen kleinigheid) is het zo dat de wiperas bij Difalco netjes op een subframe zit waarbij de positie van het wiperboard ten opzichte van de
wiperarm versteld kan worden.
Ook zitten beide delen van het frame zuiver parallel en staat de wiperas daar zuiver haaks op, het enige wat je moet doen om een soepel lopende
trigger te krijgen is de veerdruk van de wiperarm zo laag mogelijk maken.
Niet de grootte van de button, maar de veerdruk die er opstaat bepaalt in grote mate de wrijving...
Uiteraard helpt het wel als je de button in plaats van vlak conisch maakt en vervolgens polijst (en een beetje Parma Braid conditioner op de button
maakt de regelaar als op glas zo soepel...)
Ik heb de button liever iets groter, dit voorkomt het bekende "haken" van de wiper...
Jan
Ik ben niet zo'n fan van die "vette" wiperbuttons. Voor weerstands controllers is dit enigzins van belang. Voor transistor controllers totaal niet
maar het kan natuurlijk wel. Ook de wiperarmpjes van parma zijn veel te stijf waardoor het minste of geringste verschil in loopvlak of speling op de
triggeras zich direct verstaald in het loskomen van de wiperarm van het board.
Maar nogmaals er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ieder zijn eigen smaak. Het messing wiperbuttontje van 2 bij 2 mm van de laaste versie voel
je niet eens over het wiperboard gaan.
Laat maar wat fotoos zien als je aan de slag gaat. verschillende inzichten leiden tot een verder verfijning.
Cheers
Thanks, zal ik zeker doen... die foto's
Jan
ik heb nog steeds de soepelste
Met deze sheet kan je de weerstand waardes bepalen voor de curve die je wilt hebben.
Ik ben uitgegaan van een liniaire power-curve bij een gegeven start voltage. (Dit doe je in de power-sheet).
In de control-sheet kun je vervolgens aan de "knoppen" gaan draaien (Start en Curve).
Tevens heb ik het verloop van de start-potentionmeter in roze toegevoegd. Je ziet dus dat die verre van liniare is. Dit geeft verder niks maar is wel
handig om te weten.
Ik heb 2 setups uitgewerkt. Een met 14 stappen en een met 11 stappen
Control_sheet
Cheers
De volgende stap is een controller met een enkelvoudige transistor. De PNP MJ11015 (darlington) voldoet overigens prima maar het onderzoek gaat
verder. De nieuwe tor is de MJ14003 (PNP). Het schema blijft hetzelfde maar de weerstandswaardes alsmede de pots zullen een iets andere waarde moeten
krijgen volgens de theorie. Voordeel van deze tor is dat hij enkelvoudig en dus slechts een voltage drop heeft van approx: 0,7 volt i.p.v 1,2.
Overigens merk je tijdens het rijden hier niets van. Wat interesanter is, is hoew deze "nieuwe" tor zich zal gedragen
Keep you posted!
Chas Keeling doet iets dergelijks...
Kijk hier maar es...
Jan
Die controller ken ik maar er zijn voor zover ik weet geen testresultaten bekend van dit ding + nog een ander probleem. Hij gebruikt een parma
weerstand of losse weerstandjes van 3 ohm. een liniaire volt setup dus. Dat wil ik dus juist niet. Ik wil een liniare vermogens setup.
Om dit te bereiken moet ik weerstanden vinden in de range van 8,26 ohm naar 2,67 ohm met allerlei waardes daartussen. de procentuele fout bij de
intoleranties wordt hierdoor pakweg 6 keer zo groot.
Cheers
Heb net bij conrad even gezocht en de volgende serie weerstanden besteld voor de mj14003 setup met 11 stappen
8,2
5,6
4,7
3,9
3,6
3,3
3,0
2,7
Hoi Willem,
Ik ben behoorlijk onder de indruk van de regelaar die je even in mijn hand hebt geduwd. Wil deze dus gaan bouwen. Ben echter bang dat zelf bouwen met
mijn beperkte "stroom" kennis tot een ramp zal leiden. Verlichting inbouwen in een auto, dat lukt zo langzamerhand wel. Herinner je nog die keer dat
er wat oververhitte delen op de baan tercht kwamen? Maar goed al doende leert men. Ook Rob de Ridder wil graag zo'n regelaar hebben en we hebben wat
zitten filosoferen, hoe we dat kunnen regelen. Ook Rob ontbreekt "stroom" kennis.
We hebben een voorstel. Wij kopen op jouw specificaties (booschappenlijstje) alle benodigde electronica (regelaars basis hebben we al) en jij geeft
ons een soort work-shop bv. in Scheveningen om de regelaars in elkaar te zetten. Maken we er een gezellig avondje of middagje van. Misschien nog een
raceje erbij, wat eten. Wat vindt je ervan?
Het stroomschema is niet het probleem. Het op maat maken van de verschillende onderdelen is veel lastiger. Het rem- en volgascontact i.c.m. de trigger
en de wiper is in feite de uitdaging.
Tevens is enig begrip van de schakeling wel handig maar niet strikt noodzakelijk. Zolang je het gewoon aansluit volgens het schema kan je in feite
niets gebeuren op 1 punt na dan.
DE WIPER MAG NOOIT GELIJKTIJDIG CONTACT MAKEN MET HET EERSTE PADJE EN HET REMCONTACT
een plaatje...
Jan
Looking good Jan!
Voor de weerstanden kun je ook ic blokjes kopen die je op de print kunt solderen waarin je vervolgens de weerstanden in kunt duwen.
Word uiteindelijk iets dikker geheel, kijk maar eens bij "some controller pics".
Groetjes,
Onno.
Een paar vraagjes. Welke weerstandswaardes heb je nu precies gebruikt en waarom heb je rechtopstaande trimpotjes gebruikt en geen liggende? Voor de
rest ben ik zeer beniewd hoe het rijdt.
Cheers
Quote: |
Ziet er allemaal netjes uit! Ben zeer benieuwd hoe je hen vindt rijden. Met name omdat je ervaring hebt met de Difalco. Bij Hotslot is er niemand die
met zo'n ding gereden heeft. Ik zelf ook niet!
Tip: Met het monteren van die tor moet je even opletten dat je absoluut niet aan de 2 rechtopstaande pootjes gaat zitten buigen. Je sloopt daarmee de
glas bescherming aan de onderkant van de pootjes. Deze zorgen ervoor dat er absoluut geen vocht in de tor kan komen.
Eerst monteren en solderen dan de snoeren trekontlasten endan pas de pinnetjes afknippen of slijpen. Slijpen is in feite beter.
Succes
Zal er rekening mee houden, heb inmiddels de plaats voor de tor voorbereid:
ik zie dat je niet vaak soldeerd maar dit gaat goedkomen
ga zo door
grinnik,
't blijft een hobbyproject...
hier de rem gemonteerd en bedraad, alsmede de potmeters voor curve en gevoeligheid...
"mag het een knopje meer zijn? "
Jan
Ik zie dat je de tor niet gaat isoleren ten opzichte van het frame. Nou is dat niet zo'n probleem maar je moet wel begrijpen dat je frame dus onder
stroom staat tijdens het rijden. Sterker nog je kan het frame gebruiken om de stroom van de wiper naar de tor te laten lopen. Ditheeft niet mijn
voorkeur maar het kan wel.
In het schema van dit draadje zit inderdaad de curvepot. Na overleg met Erwin heb ik die pot eigenlijk weggelaten omdat voor de meeste mensen dit te
lastig instellen is. Dat 2K5 pot van jouw...is dat de curvepot of de choke (sensitiviteit) ?
Willem,
Dat van het niet isoleren van de tor zie je niet helemaal goed, ik ga hem wel degelijk isoleren nl...
De trimpot 2K5R is voor de curve, in het frame zit een 2K5R potmeter die de gevoeligheid regelt.
De trimpot 50R loopt door naar de potmeter 100R die de startoff regelt.
de rem in de neus is een draadgewonden 10R potmeter, als die te weinig bereik heeft voor de door mij gewenste remwerking kan ik hem vervangen door een
22R draadgewikkelde potmeter...
(ik hou er wel van om relaxed te rijden, een auto mag van mij best de bocht inrollen...)
Ik zag die isolatie busjes niet. Die 10R voor de rem is meer dan zat
Succes
weer een stapje
Ik ben bezig met de bedrading, heb begrepen dat de witte draad naar het volgascontact loopt, de rode draad naar het remcontact (dat was al zo bij de
weerstandsregelaar, niets nieuws dus).
De zwarte die vroeger naar de wiper ging loopt naar het huis van de tor en vandaar door naar de button van de wiper. zover snap ik het nog, maar dan
heeft de tor 2 pootjes... Welke draden moet ik hiermee verbinden en welke draad op welk pootje? Ik heb rood, wit en de draad naar de startoff potmeter
(een zwarte dunnere in mijn geval)
't is de eerste keer dat ik uit een schema moet halen welke draad waar moet, en ik heb geen elektronika-achtergrond... ben maar een domme IT-er
Kortom: Hellup! want ik wil de tor niet opblazen...
nog een plaatje
1) Vanaf het wiperboard moet er een dun draadje lopen naar de basis. Dit draadje is in feite geconnect met het laatste padje van je wiperboard.
Hiertussen kan je nog die 2k2 potmeter plaatsen maar is niet nodig.
2) De nul draad of min draad is de makkelijkste. Deze komt je regelaar binnen en gaat naar je 10R rempotmeter en vandaar naar je remcontact.
3) De plusdraad loopt rechtstreeks naar je volgascontact en vandaar een dun draadje naar je 100R potmeter voor je startsnelheid. Vanfaf deze pot
verder naar je 50R trimpotje en van je trimpotje OOK weer naar je laatstse padje van je wiperboard.
Cheers
Quote: |
De min is dezelfde als de rem dus dat klopt niet wat je zegt.
Nog 1 keer:
Er gaan drie draden je regelaar in:
De plus die rechtstreeks van de voeding komt
De min die rechtstreeks van de voeding komt
De rijdraad (track) die aan het rechterspoor van de baan zit
De enige draad die echt dun kan / mag zijn is de draad van het wiperboard naar de basis van de tor. Hier loopt nooit meer dan approx 100 ma
doorheen.
De draag van je wiper naar de collector krijgt elke keer dat je volgas rijdt het volle vermogen te verwerken.
Quote: |
Ik denk dat ik zie... Jouw zwarte draad is NIET de min maar je rijdraad. Deze gaat naar je motor.
Cheers
Willem,
Bij volgend plaatje heb ik wat nummertjes gezet,
1 is de plus (witte draad)
2 loopt van de plus naar de startoff pot en trimmer, daarna door naar het laatste padje op het wiperboard
3 is de min (rode draad) via de rempot
4 loopt van het laatste padje op het board naar de 2k5R pot (sensitivity) en dan naar de tor (zwarte draadje)
5 is de rijdraad (zwarte draad) van huis van de tor naar de baan en krijgt zijn spanning via de blauwe draad vanaf de wiper (was eerst een veel dunner
rood draadje, maar dat heb ik al vervangen gezien je eerdere opmerking over de stroom die er doorloopt)
vraag 1: klinkt het zover logisch?
vraag 2: zit de rijdraad correct?
vraag 3: op welke poot van de tor (1 of 2) moet de draad 4 terecht komen?
vraag 4: komt de plus (witte draad) op de andere poot van de tor of snap ik het nu niet meer....
Ja, ik weet het, transistoren zijn voor mij ontwikkelingsgebied... ik weet er erg weinig van...
Hoop dat je me uit de brand kunt helpen!
Jan
hier een verklarend plaatje en c is dan je motordraad en b dat dunne draadje van je wiperboard.
dan blijft alleen de +nog over en dat is e
de grootste verwarring die hier nu is ontstaan is dat je de parma kleuren heb gebruikt.
parma wit is bij ons rood=+
parma rood is bij ons zwart =-
parma zwart is bij ons geel =baan
Quote: |
oeps foutje van mij ik heb de post ge edit
thanks, gaat goed komen nu
Jan
Gaat helmaal goedkomen! Zelfs de "meester" maakt wel eens een foutje.
Je draden lijken goed te kloppen. Het enige punt van aandacht is altijd de emitter en de basis. Vooral bij die TO3 behuizing.
Wanneer ga je rijden met dat ding?
Ik hoop zondag, als het goed is komt de tor in de loop van de week bij mijn leverancier binnen en kan ik hem inbouwen... thuis testen lukt nog wel,
maar ik heb geen baantje liggen...
heb ik gelijk stof om een praatje over te houden op de slottrack racedag die ik organiseer
Jan
Je kan ook wel een torretje van mij overnemen. Heb er nog 6 liggen.
Cheers
...
als je ze kwijt wil zeg maar wat ze kosten moeten...
Jan
je hebt mail
YESSS!!!
Vandaag kwam de tor binnen, gelijk maar gemonteerd... eerst meten (meten = weten immers) en daarna schroeven, bakken en slijpen (Dremel maakt overuren
in dit projectje, blij met de flexibele as...).. weer meten, alles lijkt goed dus maar dichtgeschroefd die bak...
Voedinkje (15V3A) op een baanstukkie aangesloten (nee een circuit ligt er nog niet, maar dat gaat beslist op zolder komen...) en stekkertjes
ingeplugd... so far so good, dus toen de voeding maar ingeschakeld...
Geen rook! (zelfs geen witte rook...) en de tor werd niet onmiddellijk heet, dus alles lijkt goed... autootje gepakt (zonder achteras/wielen, kan ie
mooi geen kant op als er onverhoopt spanning op de baan komt) en op de baan gezet... bleef stil totdat ik de trekker inkneep, toen was er leven in de
auto!
Het afregelen van de startoff en de gevoeligheid is simpel met de 2 instelpotjes, daarna de curve en attack met de 2 potmeters in de buurt van waar ik
ze wil hebben gezet. Easy en een heel breed bereik, je kunt de regelaar daar instellen waar je hem hebben wil!
Ben nu al onder de indruk, hoewel ik er nog geen meter mee gereden heb... dat gaat vrijdag in Leeuwarden gebeuren
Jan
Kon het niet laten, even een plaatje erbij
Van harte gefeliciteerd!
En hoe ging het bij de M.R.C.L.?
We zijn benieuwd!
Groet,
Onno.
Heheh, die Onno...
Toen jij dit postte was ik er nog... testen neemt nu eenmaal tijd en
daarnaast was het erg gezellig.......
De eerste opmerking van alle rijders die met de eigenbouw regelaars hebben gereden: veerdruk van de trigger is erg hoog in vergelijking tot de tech...
maar dat is een kwestie van wennen.
Daarnaast is er nog wel het een en ander te verbeteren, met name in de afregelbaarheid van de startoff spanning en de ongewenste invloed van de
instelling voor de curve op die startoff spanning.
Mijn regelaar heeft zoals je hebt gezien de trimpot voor startoff makkelijk bereikbaar, die van Willem zit goed verstopt maar we hebben gemerkt dat juist die 50R trimpot van grote invloed is op de
aggressiviteit...
Rondetijden:
Misschien een stukje onwennigheid en onbekendheid met de regelaar, maar het meest constant werd er gereden met de tech... een paar honderdsten per
ronde verschil en constant snelle tijden.
Dat kon met geen van de andere aanwezige regelaars (nee, ook niet met de Difalco) gereproduceerd worden.
Conclusie (geldt alleen voor 1/24 op MRCL!): voorlopig lijkt het goed, maar er is nog ruimte voor verbeteringen... Ik zal rechtstreeks contact met
Willem opnemen om te kijken waar we nog kunnen fijnslijpen
Morgen maar eens in een heel andere omgeving testen: 1/32 plastic op 't Kasje...
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Jan
Uitgebreid met Jan en Erwin P gesproken op zaterdagochted.... het blijkt dat de regelaar in eerste instantie goed is maar toch nog lastig afstellen.
Mogelijke invloeden opelkaar van de potmeters.
De karakterestiek van de analoge regelaar met de elektronische is natuurlijk totaal anders en de gewenning van de rijder speelt ook mee.
Het feit dat er wel dezelfde rondetijden mee gereden konden worden maar dat de constante ontbreekt ondersteunt dit.
Ook de afstand die de trigger kan afleggen is groter dan de tech. Ik ben nu bezig met een shortboard (10 stappen) en een andere tor. (GEEN darlington
maar wel een high power).
Erwin P gaat nog verder testen en Race Jan zal vandaag al met de 1/32 boys aan de gang gaan.
The story continues........
mijn ervaring met de agressiviteits knop is,als je hem te zacht zet dan komt het vermogen op helft van je wiperbereik ineens te hard in.
dan gaat de regelaar je verrassen.
in vergelijk met de tech komt deze regelaar veel directer in(waardoor de neiging ontstaat om de agressiviteit te ver terug te draaien).
en de curve instelling moet tijdens het rijden niet gebruikt worden dan ontbreekt de logica omdat alles elkaar te veel gaat beinvloeden(alleen als
trimpotje verstoppen is het beste)
What a nice project your doing!
But i dont understand so much Dutch, but i can understand what your writing just take some time
Kind Regards Jan
Laat ik beginnen met melden dat de tests op MRCL zeer waardevol zijn. In feite is dit de eerste serieuse test geweest MET rondetijden. De verschillen
in beleving zoals door Jan en Erwin P aangegeven zijn mijns inziens goed te verklaren alhoewel er nog meer getest dient te worden.
Een belangrijk verschil naast het feit dat het een continu analoge regelaar is in vergelijking met de pulserende Tech 2000 is de remfunctie.
De Tech 2000 begint reeds te remmen op het moment dat de wiperbutton het eerste padje raakt bij het gas terugnemen. De trigger wordt nog verder
losgelaten en al die tijd is de auto aan het remmen.
Bij de analoge regelaar wordt er alleen maar geremd als de wiper zich volledige ruststand bevindt.
De theorie zou dan zeggen dat je dus in staat bent om extreem kort te remmen. Dit klopt ook maar er zitten mijn inziens ook nadelen aan. De wiper komt
met een door de veerkracht versnelde beweging richting rembutton. In feite "klapt" hij erop watg niet bevordelijk is voor het contact. Hierdoor kan
er een relatief onvoorspelbaar remgedrag ontstaan. De beleving van de rijder zal niet zozeer zijn dat de auto niet goed remde maar meer dat de auto na
het "opvangen"(gas bijgeven) de enekeer uitbreekt en de andere keer te laat weer uit de ankers schiet.
Ik heb hier mogelijk een oplossing voor. Het vaste remcontact vervangen door een zwevend relaiscontact (Niet een relais dus maar alleen het contact).
De wiper zalgeen contact verliezen tijdens het terugklappen naar het remcontact. De remtrijd kan veel beter gedoseerd worden.
Er zal een natuurlijk smering zijn van de remcontacten door de minieme beweging.
Feit is dat de analoge regelaar veel directer reageert op trigger bewegingen dan de Tech 2000.
De oorzaak hiervan moet niet zozeer gezocht worden in het principe van de analoge regelaar maar in de aansturing van de Tech 2000.
De Tech geeft in alle omstandigheden de volle baanspanning aan de motor (Maybe a surprise for some of you).
De electronica van de Tech bepaalt aan de hand van de stand van de trigger en de pots met welke frequentie er stroom (ampere) naar de motor wordt
gestuurd. Dit is het typische pulseren wat je kan horen als je een klein beetje gas geeft en de auto gaat net niet rijden.
Deze manier van aansturen zorgt ervoor dat de auto eigenlijk altijd harder wil lopen terwijl je niets doet met de trigger. Dit geeft het gevoel dat de
auto er altijd vandoor wil.
Op een baan met veel grip is dit prima omdat je minder afgestraft wordt door rijdersfouten en toch snel kunt rondkomen.
Het punt wat Erwin B reeds eerder aangaf is ook van groot belang. De choke (Middelste knop op mijn regelaar) moet mogelijk op een andere plaats gezet
worden. Hij hangt nu rechtstreeks aan de basis waardoor hij ook de startsnelheid enigzins beinvloedt. Door de choke niet aan de basis te hangen maar
aan het wiperboard zelf (Laatste padje) wordt de startsnelheid mogelijk minder beinvloedt. De praktijk moet dit uitwijzen.
Keep you posted
Ha die Jan,
Wat de veerdruk betreft, de veer kun je ook aan een M2 of M3 boutje haken. De plaats van het boutje komt dan onder veer waar je nu een
trek/bindriempje hebt zitten (zie je eigen foto hierboven). Op de foto hieronder zie je hem zitten aan het boutje.
Willem en ik hebben hier naar gekeken, aan het boutje was volgens ons het beste en is iets minder qua voorspanning/strak in vergelijking met zoals je
hem nu hebt zitten.
Groet,
Onno.
Een heel produktieve dag
was vandaag voor het 1/32 deel van dit verhaal, ik heb de regelaar door meerdere mensen laten testen tegen een veelheid van verschillende controllers
(o.m.NSR, Parma electronisch, PM met alle toeters&bellen, Difalco) en de teneur was: "Wanneer komt ie op de markt? "
Er was een clubrijder bij die met mijn regelaar zomaar 1/10 van zijn beste tijd (gereden met een complete PM) afreed... en de knurft kan stiekum
ontzettend hard rijden...
Zelf begin ik nu het gevoel voor de feedback van de regelaar te ontwikkelen, het heeft daarvoor erg geholpen dat ik het veertje een stuk minder strak
heb gezet (ik heb de laatste 2 wikkelingen van het veertje lompweg uitgetrokken zodanig dat de complete veer ca 3 mm langer is in rust). De gewenste
constantheid is daarmee teruggevonden en daar ben ik zelf erg blij mee!
Voorlopige conclusie: goed produkt, mits de veerdruk minder stug is. Het duurt even voordat je er aan gewend bent (voor de een wat langer dan voor de
ander) maar dan is het goed mogelijk constant snelle tijden neer te zetten.
Uiteraard ben ik benieuwd naar het nieuwe remcontact, maar 100% overtuigd van de noodzaak ben ik voorlopig nog niet.
preliminary test results in English...
Wordt weer vervolgd...
Jan
a couple of pics of the second prototype...looks a bit less complicated
hope it performs the way it looks....
Jan
Controllers in kwestie
Jan pakt het groots aan
ik mis de ramtech controller van johan in dit plaatje
Ben benieuwd wat Willum er van vindt
Jan
Die regelaars zijn prachtig maar die vent eronder...............Vlaggen op een.......
Het is trouwens Willem en niet Willum Johan.... De dag dat ik een friesachtige naam ga aannemen moet nog geboren
worden....
blijft mijn vraag waar is die van johan
Domme opmerking misschien...
maar ik zie 14 pennetjes en maar 13 gaatjes op de 2 afbeeldingen...
Jan (die vrijdag weer in Leeuwarden te vinden is...)
Dat is niet zo dom. Op het regelaarplaatje staan inderdaad 14 pennetjes voor een 15 staps regelaar. Het wiperboardplaatje is 13 pennetjes voor een 14 staps. Ik ben nog aan het uitzoekne wat de beste config is. Dit heeft o0k te maken met de ruimete in de regelaar etc.....
Yes it's finished. A brand new controller like the one Willem made. Some slight changes like the position of the trimpot and a wire from the braking
pad to the brake contact.
I hope it will work but we have a summer break at the MRCL, so or it has to wait a few weeks or it can be tested somewhere else.
We'll see.
Hoi R-win,
Ziet er goed uit hoor!
Trimpot zit op dezelfde plek als waar ik hem ook heb zitten.
Groet,
Onno.
Quote: |
Grinnik...
voel me ook niet aangesproken
Jan (kent geen alleman...)
Als ik die foto zo bekijk dan lijkt het mij dat de wiper gelijktijdig contact maakt met het remcontact en het eerste padje van het wiperboard. Dit mag nooit gelijktijdig melelkaar verbonden zijn. Op het wiperboard staat spanning en feite is dit kortsluiting. Voor de rest ziet het het er cool uit!
Dat lijkt idd zo te zijn maar het wipercontact is rond, bol en relatief groot en heeft derhalve een klein raakvlak (halve vierkante mm?) met het
wiperbord (zie het spoor op het bord van de wiper). Ook zit er een "dood" contactje tussen de rem en de eerste weerstand m.a.w. absoluut geen kans
op kortsluiting in dit geval. Heb um trouwens met een trafo, multimeter en NC3-tje getest vanavond en alles lijkt in orde itt de vorige versie.
Kheb ook wat andere weerstandswaarden, eens kijken wat dat doet. Heb je btw je rem al gefixt Willem?
Wanneer ik de veerkracht goed heb afgesteld wil ik eens wat proberen met magneetjes om de wiper steeds goed tegen het remcontact aan te krijgen (en te
houden).
Dus een iets te slappe veer gebruiken zodat de wiper net het remcontact niet raakt (=supersoepele trigger) waarbij dan het laatste stukje door
magneetkracht wordt aangetrokken zonder dat beide magneten elkaar raken natuurlijk.
Uitvoerbaar of niet?
Slim
om op het wiperboardje ook een remcontactvlakje te maken, de hele regelaar ziet er trouwens strak uit...
Je idee om magneetjes te gebruiken om de regelaar "op de rem" te houden is ook niet slecht, houdt alleen wel in dat je ook op de wiper een magneetje
moet plakken en dat geeft een (kleine) vertraging in je trigger-aktie (want extra bewegend gewicht). Combineer dat met een slappe veer je je zult zien
dat de trigger langzamer wordt in het traject van volgas naar rem. Dat wil je niet, want dan moet je eerder van het gas af aan het eind van een recht
stuk... dat kost tijd
de kunst is een zo licht mogelijke veer te vinden die nog steeds snel genoeg is...
Well done R-win
Jan
Met die magneet zou best eens kunnen. Gewoon proberen. Tís alleen nodig als je met extreem weinig trekkracht van je veer wilt rijden. Op die paars /
gele controller heb ik nu een extra rempadje gemaakt zodat de regelaar al begint met remmen VOOR dat het remcontact door het messing lipje geraakt
wordt.
ben benieuwd naar de eerste test resultaten!
hier al jaren geen problemen met extreem soepele wipers
Het uitfrezen van het wiperarmpje zorgt ervoor dat je een mooie constante druk hebt van de button op het wiperbord, zonder dat deze druk te hoog
is.
Kijk maar goed op de foto van m'n regelaar hierboven.
Groet,
Onno.
Hi Wilhelm,
I am impressed.
I am in Germany and I have an NSR controller and a Diode controller (Cheap)
They are both good for different things although i am not really happy with the fact that i need to choose different chips for the NSR very techy but
too complicated
How does your controller compare?
Where can i get the wiper board and the arm pictured in your post?
Is the green anodised frame a Parma Spare??
get back to me, would like more info.
Thanks
fola
Quote: |
Fola,
The NSR controller is what we call a very slow response controller. in practise it means that the engine does not respond quickly to wiper
movements.
The picture with the green baseplate actually uses an old NSR wiperboard but with a complete different setup in terms of used components.
In the "old days" Parma used to have green, blue and gold plated base frames. Not anymore unfortunatly. I've managed to get a blue a gold one but
they are difficult to find. On ebay there are still some to be sold.
The wiperarm on the picture is actually a modified parma wiperarm. Because the standard wiperarm pressure is far to high we loosen up it a little by
cutting a hole it with a dremel.
The use of different components for the transistor, pots and the resistors the behaviour of the controller can be best described as what I call a
"progressive" controller. The reaction of the engine is direct and fast.
The feedback I got from several known drivers in the circuit is very positive. Generally the comments are:
1) The car does what I "tell" it to do
2) The pots allow a very fine adjustment to everyones driving style.
Cheers
Thanks for getting back!
I am interested in your controller.
Can put one together without too much fuss, Would you be able to
get the components for me ( for a fee .. ;-I) ?
I saw you posted something that looked like instructions or tips but was all in Dutch :-((
nix verstehen!
Can you help me out?
fola
1 X Parma turbo kit (#258)
2 X Plafit 3mm kugellager (fur trigger)
1 X euro leitplatte
1X 100 ohm pot
1X 10 ohm trimpot
1X 2k2 ohm pot
1X draht gewunden 10 ohm pot (fur bremse)
1 X MJ11015 transistor (PNP)
Hi Folks
I used a simple Tip36c transistor set up, bolted to the frame of the Parma Economy controller, for Scalex and S16D for a friend's commercial raceway
operating on a "dry" wood surface. This was ok but the 6 x 18 ohm (total 108 ohm) wiper board chain was hopelessly too mushy with S16D on the sticky
traction surface at our club track. I switched to the new AB 6 x 5 ohm (30 ohm total) chain, which was far better but the two AB style 10ohm pots are
difficult to come by and expensive in SA.
Willem's original set up with the 50 and 250 ohm pots seems a more attractive option, cost wise, but I wondered if I would be back to the same
"mushy" problem again - maybe it is more problem of the Tip36c transistor than PNP transistors?
All advice would be most appreciated.
Regards
Dave in Durban
Quote: |
its the transistor look at the hfe ratings jour tip is between 50 and 100 and the mj11015 between 300 and 1000
Exactly like Erwin says. Another thing that adds a little extra is the resistors used on each band but the tor is by far the most important component
to change.
Cheers
Thanks guys
Some further info on the hfe range Erwin refers to, would be most appreciated.
Regards
Dave
Quote: |
Quote: |
Hi Willem
My Tip 36c has done me well for 1/32 Scalex and 1/24 S16D till now but our club has introduced the Group 12 GT 12 class, which means a resistor board
change for my existing controllers to counter the flat feel, my Professor electronic fuse failsafe also kicking in after a couple of minutes of GT12.
I would thus like to do a single MJ11015 build, especially as the pots are much cheaper in the higher values, which is useful for the youngsters:
1. Will the single MJ11015 circuit drive the GT 12 ok, along with the Scalex and S16D?
2. I only know of the Veroboard with holes and the PC board which has to be scribed, is the wiper board in the pictures and mentioned below available
through the electonic shops and under what name?
Sorry if much of this is covered already, my Afrikaans does let me follow the gist but I do miss some.
Kind regards
Dave
Quote: |
Gents,
It has been quiet the recent years on the controller front but things are beginning to move again
Below some pics of the latest controller from Erwin who finally understands that besides the technical part, the eye wants something as well.
Enjoy......
That's nice..