Topic Review |
dba
|
posted on 30-7-2006 at 09:33 |
ok ja het davic systeem is een heel leuk systeem en nu hebben ze ook een aanpassing gemaakt dat je eigenlijk een inloopstrook aan de zijde van de
piste dus zal je niemand kunnen hinderen bij het terug oprijden van de piste want je krijgt geen stroom als er een auto in de buurt is. De makers zijn
ook bezig aan het aanpassen van het zelfde systeem voor de wissels. Tijdens de races word er wel speciaal op gelet dat je niemand er al ramt op een
wissel of ook als je iemand begint te duwen. Het enige minpuntje dat er momenteel is buiten de prijs (maar die is niet zo hoog als €1000, hangt af
van welk systeem en hoeveel davic-chips je wil) is dat het nog op een oude windows versie werkt. maar der is verbetering in zicht ;-)
|
CarreraHenk
|
posted on 29-7-2006 at 10:17 |
Zolang er geen enkele standaard is gaat het volgens mij niks worden op clubniveau. Je heb nu 5 verschillende systemen (Scalectrix, SCX, Ninco, Carrera
en Davic) en deze zijn allen verschillend van elkaar. Voor ieder systeem geldt dat je volledig aan het materiaal gebonden bent alhoewel SlotIt nu de
mogelijkheid biedt om op Scalectrix digitaal te rijden. Dat betekent eenvoudig dat als clubs verschillende systemen gebruiken je ook over auto's
(meestal) en controllers voor dat systeem moet beschikken, alleen bij Davic ben ik me niet zeker. SlotIt schijnt eind van het jaar een controller uit
te brengen die simpel aanpasbaar is.
Ook over het racen zelf zul je na moeten denken, bij 8 auto's op 2,3 en/of 4 sporen zul je veelvuldig in moeten zetten door oa. crashes op de
wissels. Dit vraagt om veel baancommisarissen en een strategie. Immers een auto wordt ingezet en voordat ie weer rijdt zit een ander die in de zelfde
baan rijdt er al boven op.
Davic (Slotfire) biedt als enige een systeem dat de wissel bedient zonder drukknop op de controller. Hier rijdt men op de ideale baan tot je naar
iemand toe rijdt. Is de afstand kleiner dan bijvoorbeeld de wagenlengte dan krijg je middels de wissel de mogelijkheid om in te halen. Hierbij kan het
systeem op 'collision detection' ingesteld worden zodat het onmogelijk wordt om op de wissel te botsen. Als Davic het mogelijk maakt om dus met je
eigen (vertrouwde) regelaar te rijden (je hebt geen wisselbedienknop nodig) dan lijkt mij dit het beste systeem.
Eind augustus ga ik mijn Slotfire ophalen uit Koln. Volgend jaar heb ik de digitalisering geplanned, wie dan een keer wil komen rijden is van harte
welkom maar dit is nog toekomstmuziek.
Overigens biedt Slotfire nu ook een 2-baans digitaal systeem aan. Hier wordt er een echte ideale lijn gecreeerd waarbij het systeem uit modulen
bestaat die gebaseerd zijn op echte circuitbochten. Dit lijkt mij persoonlijk het ultieme digitale systeem (ook Davic) alleen is het bijzonder
kostbaar, hierbij moet je denken aan een handvol duizenden euro's. Voor een club echter zou dit wel eens een heel mooi concept kunnen zijn.
|
eve
|
posted on 24-7-2006 at 11:34 |
Ik heb nu voor het eerst kennis gemaakt met Scalextric digitaal en ben zeer aangenaam verrast. Het alsmaar dezelfde ronde rijden is nu voorbij. Door
middel van de wissels, pitssstraten en eenbaans-baanstukken wordt het nu echt leuk. Nu kun je echt de meest waanzinnige banen maken.
Daarnaast is het echt gaaf om met meerdere auto's op dezelfde baan te rijden. Je kan nu echt mensen onder druk zetten door flink aan te blijven
hangen en dan net bij de wissel ervoor bij te gaan. Het zou me verbazen als dit geen rage wordt! Ik ben in ieder geval helemaal om.
Ik heb zelf de Triple Rivals set gekocht en had reeds een grote hoeveelheid Sport baanstukken en kan wel zeggen dat wij er erg enthousiast over zijn.
De auto's zijn erg mooi, maar tevens verbazingwekkend sterk. Het opzetten is super eenvoudig. We hebben al flink lol gehad en ik verwacht zelf niet
snel meer analoog te zullen rijden.
Wat mij betreft helemaal geweldig.
|
dba
|
posted on 23-6-2005 at 11:44 |
Het Davic systeem is leuk maar je hebt wel een heel goede voeding van de baan nodig want het systeem slorp er een redelijk deel van op. (spreek hier
van ondervinding heb de 24uur in eupen en in namen op 1/32 meegereden)
Dan is het systeem op zich leuk voor een endurance maar voor een sprint zit er eigenlijk geen enkel nut aan verbonden.
Het laatste weekeinde van augustus gaan ze op de baan van de 24uur van namen eens een wedstrijd houden met 1/24 om eens te zien of het werkt met dit
systeem ook.
|
Arbee
|
posted on 23-6-2005 at 09:36 |
Kunnen we daar eens een wedstrijdje rijden?
Lijkt me leuk.
Robert
|
Race-Jan
|
posted on 23-6-2005 at 09:31 |
In mijn ogen het beste systeem (oh nee, waar begin ik nou weer aan......) is dat wat door SlotFire uitgebracht gaat worden: 3-sporig met de lane-changes geregeld door de baan zelf. de auto rijdt in principe de ideale
lijn, een snellere deelnemer wijkt daar pas vanaf als er een langzamere deelnemer voor hem zit...
Heeft wel wat...
Jan
|
slotmad
|
posted on 23-6-2005 at 09:12 |
Ik heb gehoord van de Davik races in België (1:32) dat in de praktijk de meeste coureurs toch op de binnen banen gaan rijden (met als gevolg dat het
verschil in grip met de buitenbanen nog meer zal toenemen). Is op zich vrij realistisch. De F1 en anderen gaan ook niet met 8 naast elkaar door een
bocht. Met twee naast elkaar is al heel wat en komt niet veel voor. De vraag is of het in ons specifiek slotrace wereldje wel zo realistisch mogelijk
moet zijn.
We kunnen op dit forum gaan filosoferen wat we willen en meningen gaan vormen. In mijn beleving kun je pas echt een oordeel vormen als je het in de
praktijk hebt meegemaakt. Iedere introduktie van een nieuwe techniek verdeeld de wereld opnieuw. Na verloop van tijd zal blijken of het de oude
techniek vervangt, een nieuwe toepassing ernaast wordt of weer verdwijnt.
Let's try it.
|
Arbee
|
posted on 23-6-2005 at 08:50 |
Jongens, denk eens aan alle voordelen van dit systeem.
Oke, je moet een bestaande baan ombouwen, voorzien van wissels.
Maar:
Een vierbaans baan bouwen is genoeg.
Meer bocht variaties mogelijk, minder vloerruimte nodig.
Op veel clubs wordt er alleen op de binnenste banen gereden, en is alleen daar de grip,
dus iedereen kan daar gebruik van maken.
Eventueel zou je zelfs banen (bijvoorbeeld op een 6 baans circuit) kunnen vrij houden voor andere band types. Heb je geen last dat je elkaars baan
"bevuilt".
Je kan altijd met 8 auto's in de baan rijden (of misschien zelfs meer).
Het is nog realistiser, en dat willen de meeste mensen toch?
Bedenk maar dat je met de groep C auto's al moet aantonen dat het gebruikte kleurschema ook in de 1 op 1 wereld gereden heeft.
Met het nieuwe systeem kan je redelijk eenvoudig, en goedkoop (iets van 18 euri) elke auto ombouwen. (en het systeem is weer uit te bouwen, dus in een
andere auto te gebruiken.)
Ik zie de voordelen er wel van in.
Zal vast ook nadelen hebben, maar nooit geprobeerd, dan weet je dat ook niet.
Zou het graag eens tijdens een race willen uitproberen.
(zou best een 1 op 32 wedstrijd mogen zijn)
Greedz,
Robert
|
slotmad
|
posted on 23-6-2005 at 08:17 |
Ha Remco,
Il snap wel waarom jij er voor bent om gewoon met 1 auto in 1 baan te rijden. Met die mega topspeed van de Virage dome in Uden, zou je namelijk alleen
maar last hebben van al die langzame auto's om je heen, waarvan sommige ook nog eens (te) breed uitzwabberen.
See you in Diepenbeek (analoog)
|
remco
|
posted on 22-6-2005 at 13:44 |
dacht het niet !!!!!!!!!!!!!
gewoon per baan
|
Race-Jan
|
posted on 22-6-2005 at 11:01 |
Inderdaad, leuk om thuis ook met je 1/24 auto's op je digitale baantje te kunnen rijden, maar net als in de 1/32 zie ik het nog niet zo zitten om op
clubbanen in te zetten.
Juist, de 1/32 clubs die in de SSCN zitten (SSCN-website) rijden allemaal analoog, er zijn
vooralsnog geen plannen om digitaal te gaan rijden...
Jan (die stiekum ook in de SSCN iets te vertellen heeft....)
|
Sideways
|
posted on 22-6-2005 at 10:35 |
Gaat nooit werken, moet je de baan ook aanpassen zodat je langs de auto voor je kunt.
Dan nog als je net niet snel genoeg bent gaat de auto die je inhaald tegen tegen de zijkant van je auto aanduwen.
Leuk voor thuis denk ik.......?
Groet,
Onno.
|
Arbee
|
posted on 22-6-2005 at 09:46 |
Zoals jullie allemaal weten is binnen de 1 op 32 slotrace wereld alles digitaal aan het worden.
Voordeel of misschien wel nadeel met meerdere auto's op 1 track rijden is mogelijk.
Eigenlijk net als in de 1 op 1 wereld, en dan bedoel ik niet de laatste F1 wedstrijd, maar bijvoorbeeld zoals op Le Mans.
(de F1 race van afgelopen zondag leek eigenlijk op een slotrace wedstrijd, meestal niet meer dan 6 auto's in de baan).
(grapje dus he !, want dit was natuurlijk diep diep triest.)
Maar nu zag ik dat Scalectrix ombouwsetjes levert om een auto naar het digitale systeem om te bouwen.
Misschien kunnen we op deze manier ook met 1 op 24 auto's met meer dan 4/6 of 8 in de baan rijden.
Inbouwsetje erin, andere regelaar, en gaan.
Ik weet dat je ook een (al oud) Frans systeem hebt, David als ik het wel heb, en nog nooit met een dergelijk systeem gereden, maar met dit Scalectrix
systeem zou je misschien HotSlot Zuid kunnen ombouwen tot een 1 op 24 baan.
Daarnaast ban je dan op een kleinere baan toch met veel rijders rijden.
Kijk maar eens op:
http://slotracershardware.com/product_info.php?products_id=2862&osCsid=24869b7d090b777ffe6d3251ca4ee96d
gevonden bij:
Scalextric Digital - In-Car Microprocessor standaard
op : http://slotracershardware.com/
Greedz allemaal,
Robert
|